Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen

Welke matras? weblog

Het Welke matras? weblog houdt u op de hoogte op het gebied van slapen en alle verwante zaken. Heeft u klachten of vragen over de aanschaf van een matras? Laat een reactie achter op één van de onderstaande artikelen.

5 Redenen waarom uw dromen heel raar zijn

U bent voorbij het punt in uw leven waarin u bang bent voor monsters in de kast of onder het bed. Hoe komt het dan dat u nog steeds last heeft van enge nachtmerries of gewoon hele rare dromen? Het is waar dat nachtmerries en angstaanjagende dromen het meest voorkomen bij jonge kinderen, maar ook volwassenen hebben hier last van. Tot wel 29% van de volwassenen heeft minimaal één keer per week een nachtmerrie. Dit blijkt uit onderzoek uit de Journal of Clinical Sleep Medicine. Betreft de inhoud van deze dromen zijn er verschillende theorieën die dit kunnen verklaren. In dit artikel zijn vijf verrassende factoren genoemd die hier enigszins mee te maken zouden kunnen hebben.

 

Lees het hele artikel

Pas uw slaapritme aan op uw chronotype en geniet van de beste slaap van uw leven

Heeft u ooit het gevoel gehad een totaal ander ritme te hebben als iedereen om u heen? U bent bijvoorbeeld aan het gapen terwijl uw vrienden op het punt staan om uit te gaan. Of u voelt zich bijvoorbeeld nooit helemaal wakker voor negen uur s ’ochtends ondanks het aantal uren slaap dat u heeft gehad. 

Lees het hele artikel

De werkelijke kosten van depressiviteit

Depressiviteit kost de maatschappij € 1,5 miljard per jaar maar meer nog ons levensgeluk. Een leven vol met stress kost meer dan ons lief is. Geld is overigens niet de belangrijkste kostenfactor. Het levensgeluk van een gestrestst persoon staat onder grote druk. Van de 20 mensen is er in ieder geval 1 aan te wijzen die gebukt gaat onder depressieve gevoelens. En dit aantal neemt toe.

Lees het hele artikel

De weg naar een goede nachtrust

Slaaptekort kan tot een groot aantal gezondheidsproblemen leiden. Het kan ervoor zorgen dat u sneller verkouden wordt maar het kan ook leiden tot ernstigere ziekte zoals een te hoog lichaamsgewicht en daarmee een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Om uw optimaal fit te voelen en gezond te zijn dient u zo’n zeven tot negen uur slaap te krijgen per nacht. Echter slaapt meer dan zestig procent van de mensen regelmatig minder uren als dit voorgeschreven advies.

Lees het hele artikel

Het creëren van een goede nachtrust ondanks chronische pijn

Chronische pijn en slapeloosheid zijn een ongezonde combinatie. Volgens de Nationale Slaap Stichting worden een op de vijf Amerikanen minstens een paar nachten per week verstoort tijdens hun slaap door chronishe pijnklachten. De klachten kunnen worden veroorzaakt door een slechte rug, artritis of hoofdpijn en hebben een dubbel negatief effect op uw slaap. Ten eerste berooft de pijn u van uw nachtrust en maakt de pijn u dus vermoeider. Ten tweede wordt u door het vermoeide gevoel gevoeliger voor pijn en zult u dus nog meer klachten ervaren.  

Lees het hele artikel

Laat een jetlag geen invloed hebben op uw nachtrust

Het reizen tussen verschillende tijdzones zorgt bij veel mensen voor het in de war schoppen van hun interne klok. Doordat de interne klok in de war raakt ervaren zij klachten als hoofdpijn, maagpijn, hebben zij moeite met concentreren en daarbij ervaren ook veel mensen dat zij onrustiger slapen. 

Lees het hele artikel

Het uitoefenen van yoga verhoogt uw welzijnsniveau

Het vermogen van yoga om fysieke en psychische problemen te verminderen is al genoeg reden om yoga eens uit te proberen, maar er zijn nog meer voordelen. Het regelmatig uitoefenen van yoga blijkt het welzijnsniveau te verhogen. Wat onder andere betekent dat uw nachtrust wordt verbetert, en u over een beter lichaamsbewustzijn beschikt daarnaast kunt u gemakkelijker gewicht verliezen en meer geluk ervaren. Door u vollediger bewust bent van uzelf en uw omgeving wordt uw gevoel van medeleven en dankbaarheid gestimuleerd. Deze gevoelens dragen bij aan een hoger geluksgevoel. Yoga kan zelfs het verouderproces vertragen op cellulair niveau, wellicht doordat het stressniveau wordt verminderd.

Lees het hele artikel

De invloed van dromen op uw gedrag

Iedereen droomt, elke nacht. Maar toch herinnert slechts twee derde van de Nederlanders nog wat zij gedroomd hebben. Het is onduidelijk waarom sommige mensen hun dromen wel onthouden en anderen niet. Ondanks dat kan een droom een behoorlijke invloed hebben op ons gedrag. Na het wakker worden haalt men automatisch zijn dromen en de emoties die zijn ervaart terug. Door deze automatische handeling wordt het gedrag in de dagen die volgen door de eigen droom beïnvloed. Dit noemt men ook wel het post-droom-gedrag.

 

Lees het hele artikel

Alcohol en vermoeidheid gaan hand in hand met elkaar

Veel mensen denken dat een borrel voor het slapen gaan hen zal helpen bij een goede nachtrust. Hoewel het verdovende effect van alcohol u inderdaad slaperig kan maken, heeft alcohol ook andere effecten die de kwaliteit van de slaap juist belemmeren.

Lees het hele artikel

Vier ontbijttips waarmee u uw energielevel op een natuurlijke manier een boost kunt geven!

Wanneer u slaapt, is het lichaam hard aan het werk het avondmaal van de dag ervoor te verwerken. Tegen de tijd dat u opstaat vragen de hersenen en het lichaam naar vers voedsel. Ontbijten is het geheim om snel op te starten. Wanneer u dit juist doet kunt u de rest van de dag van de voordelen genieten. Dr. David S. Ludwig, een voedselexpert van Harvard- Kinderziekenhuis heeft opgemerkt dat het missen van de eerste maaltijd zorgt voor een energietekort in de ochtend. De energiereserves zullen dan aangeboord moeten worden om dit tekort weer aan te vullen. 

Lees het hele artikel