Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen

Welke matras? weblog

Het Welke matras? weblog houdt u op de hoogte op het gebied van slapen en alle verwante zaken. Heeft u klachten of vragen over de aanschaf van een matras? Laat een reactie achter op één van de onderstaande artikelen.

Deze invloed heeft snurken op uw partner

Snurken en slaapapneu zijn serieuze gezondheidsaandoeningen. Niet alleen voor uzelf en uw eigen nachtrust kunnen deze aandoeningen op den duur parten gaan spelen, maar ook voor uw echtgenoot of bedpartner. Want, laten we eerlijk zijn: snurken is niet alleen een probleem voor één persoon. 

Lees het hele artikel

De bedtijd gewoonte waar u zeker schuldig aan bent

Uw e-mail checken, het leeg eten van een zak chips, het toelaten van uw huisdier in de slaapkamer. Er zijn zoveel slechte gewoontes voor het slapen gaan, maar de meest voorkomende wordt misschien het meest over het hoofd gezien van allemaal. We hebben het over bedtijd-uitstelgedrag: het uitstellen van uw bedtijd zonder daar een goede reden voor te hebben. En dan de gevallen dat u een uur (of twee) geleden had moeten gaan slapen, maar u liever die film afkeek. Of nog even op social media actief was. Of uw kast opnieuw inrichtte.

U weet waar we het over hebben, niet? En u heeft zich er waarschijnlijk zelf ook eens schuldig aan gemaakt...

Lees het hele artikel

7 tips om u ’s ochtends vroeg direct wakker te voelen

Als vroeg opstaan u net zo gruwelijk in de oren klinkt als, laten we zeggen, een wortelkanaalbehandeling, kunnen wij ons voorstellen dat u zich kunt verbazen over de mensen die direct naast hun bed staan als de wekker is gegaan. Waar komen die magische, ochtend-lievende krachten vandaan? En hoe kunnen zij zo’n goed humeur hebben ’s ochtends? De kans is groot dat u de standaard adviezen al eens heeft gehoord, zoals meer blootstelling aan daglicht of het doen van enkele oefeningen zodra u wakker wordt. Maar als dit niet werkt voor u, maakt u zich dan niet druk. Er is nog hoop! Tussen deze 7 tips zit er vast wel één die voor u werkt om ’s ochtends makkelijker en met een goed humeur op te staan.

Lees het hele artikel

Wakker om 3 uur ’s nachts? Zo valt u snel weer in slaap

Het is 3 uur ’s nachts, veel te vroeg om op te staan. Maar weer in slaap vallen wil niet lukken omdat uw gedachten nieuwe en oude zorgen blijven herkauwen– wetende dat u nu de rest van de dag vermoeid zult zijn. Komt dit u bekend voor? Dit fenomeen staat ook wel bekend als ‘sleep-maintenance insomnia’, slapeloosheid waarbij in weer slaap vallen het probleem is. Dit type slapeloosheid duikt vaak op middelbare leeftijd op.

Lees het hele artikel

Zes ontspanningstechnieken waarmee u stress kunt verminderen

We hebben allemaal te maken met stressvolle situaties op verschillende momenten in ons leven, variërend van kleine ergernissen zoals een file tot meer serieuze zorgen zoals ernstige ziekte van een geliefde. Het maakt niet uit wat de oorzaak is, maar stress zorgt ervoor dat het lichaam wordt overstroomd met hormonen. Uw hart bonst, uw ademhaling versnelt en uw spieren spannen zich aan. Dit wordt ook wel de ‘stress reactie’ genoemd, dit is een normale reactie bij dreigende situaties. We kunnen niet alle bronnen van stress in ons leven vermijden, ook al zouden we dat willen. Maar we kunnen wel gezondere manieren ontwikkelen van hoe we op deze bronnen van stress zouden moeten reageren.

Lees het hele artikel

Blauw licht heeft een donkere kant

Blootstelling aan blauw licht in de avonduren, afkomstig van elektronica en energiezuinige lampen, is schadelijk voor uw gezondheid. Tot de komst van kunstmatige verlichting, was de zon de belangrijkste lichtbron, en spendeerde mensen hun avonden (relatief) in het donker. Tegenwoordig zijn de avonden in het grootste gedeelte van de wereld verlicht en nemen we de toevoeging van al deze lichtbronnen voor lief. Maar misschien betalen we wel een prijs voor al deze extra verlichting...

Lees het hele artikel

Hoe een technologie-vrije slaapkamer voor een betere nachtrust zorgt

Kunt u zich de laatste keer herinneren dat u op uw matras plofte zonder uw telefoon of tablet in uw hand, of tenminste binnen handbereik?

Als u zich dit niet kunt herinneren is het misschien een geruststellende gedachte dat u niet de enige bent. Maar liefst 90% van ons maakt in het uur voor bedtijd regelmatig gebruik van mobiele apparaten, ondanks dat de wetenschap suggereert dat dit geen gunstig effect heeft op uw slaap.

Daarom stellen we nu een drastische maatregel voor: weg met de (mobiele) apparaten in de slaapkamer! Voor sommigen zal dit erg extreem zijn, maar na het lezen van dit artikel denkt u daar misschien anders over en staat u er voor open om het eens te proberen. 

Lees het hele artikel

Slaapproblemen: het eigen lichaam als tegenstander

Gek eigenlijk dat uw lichaam in veel gevallen uw ‘bondgenoot’ is, maar dat het bij slaapproblemen precies andersom werkt. Als lichaamsvreemde stoffen - zoals bacteriën, virussen, schimmels en parasieten - het lichaam binnendringen komt het immuunsysteem in actie. Het lichaam spant zich tot het uiterste in om de indringers zo snel mogelijk uit de weg te ruimen. In veel gevallen lukt dit. Bij slaapproblemenis uw eigen lichaam vaak een tegenstander. In dit artikel leest u hoe dat komt.

Lees het hele artikel

Nieuwe behandelmethoden voor slaapapneu

Slaapapneu is een veel voorkomende aandoening. Er zijn naar schatting 500.000 Nederlanders die lijden aan deze andoening, die zich kenmerkt door lange pauzes tussen de ademhalingen tijdens de slaap. Helaas verdragen veel patiënten met slaapapneu de meest effectieve therapie van dit moment, CPAP - ook wel Continuous Positive Airway Pressure, waarbij door middel van een masker continu een druk op de luchtwegen wordt uitgeoefend- niet. Voor deze mensen is de nieuwe methode een oplossing zijn: pacemaker therapie. 

Lees het hele artikel

Zo snackt u slim tussendoor

Wanneer u wat later op de dag overvallen wordt door een knagende maag, dan is er niets op tegen om een tussendoortje te nemen. U moet er dan wel op toezien dat de snack die u kiest past binnen een gezond voedingspatroon. Er vrolijk op los snacken met chips, koekjes, chocolade en dergelijke mag best wel een keer, maar u moet er geen dagelijkse gewoonte van maken.

Lees het hele artikel