Vraag het onze matrasexpert

Matras Keuzehulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

3 tekenen dat u te gestresst bent om te slapen Terug naar blog overzicht

3 tekenen dat u te gestresst bent om te slapen

U realiseert zich wellicht weleens dat stress de kwaliteit van uw slaap kan verminderen, maar u weet misschien niet precies hoe of waarom. In principe komt dit doordat stress fysieke en psychologische opwinding verhoogt op een manier die onverenigbaar is met de toestand die uw lichaam en geest nodig hebben om ontspannen en herstellend te slapen.

Maar hoe herkent u de signalen dat u te gestresst bent om te slapen?

Als u niet kunt relaxen na een zware dag als u eenmaal onder de dekens ligt, is een goede slaapkwaliteit ver weg. U zult waarschijnlijk meer moeite hebben om in slaap te vallen, in slaap te blijven of gezond te slapen. De tijd die u doorbrengt in de diepe, herstellende slaap (fase 3 en 4) kan ook worden verminderd. En, last but not least, als u 's nachts slecht slaapt is er een grote kans dat u de volgende dag meer vatbaar bent voor stress. We hebben 3 signalen op een rij gezet waarmee uw lichaam en geest aangeven dat u mogelijk te gestresst bent om gezond te slapen.

U kunt uw drukke geest niet uitschakelen

In plaats daarvan blijft u over uw zorgen, frustraties en stress nadenken en ze benaderen vanuit verschillende perspectieven. Het is bijna alsof ze doorlopen in een lus die u niet kunt afsluiten, waardoor u niet in staat bent om snel en ontspannen in te slapen.

Uw spieren zijn serieus gespannen

Als u spierspanning ervaart, of stress-gerelateerde klachten zoals pijn in de nek, schouderpijn of hoofdpijn, kan het moeilijk zijn om in slaap te vallen of te blijven. Om het nog ingewikkelder te maken, kan een slechte slaap er voor zorgen dat u nog meer spanningshoofdpijn ervaart en de volgende dag gevoeliger bent voor pijn.

Uw hart is aan het racen

Een verhoogde of veranderlijke hartslag is een veel voorkomend symptoom van stress en wordt geassocieerd met verhoogde cortisol (stresshormoon), grotere fysieke (spier) spanning en verhoogde autonome opwindingseffecten (activatie van prikkelingen in het autonome zenuwstelsel, wat bijvoorbeeld de hartslag, ademhaling en spijsvertering regelt). Dit zijn stuk voor stuk effecten die niet bevorderlijk zijn voor het in slaap vallen of goed doorslapen. Integendeel, het is een voorbode voor slaapstoornissen.

Gelukkig zijn er oefeningen, zoals ademhalings- of ontspanningsoefeningen, die u kunt doen om de spieren te ontspannen of dieper en gelijkmatiger adem te halen. Als u deze oefeningen voor het slapen gaan doet, zal dit helpen om uw lichaam en geest te kalmeren en stress te beperken. Het is ook verstandig om een ontspannend ritueel te ontwikkelen voor uzelf die u voor het slapen gaan kunt doen. Denk hierbij aan het nemen van een warm bad of warme douche, het lezen van een boek of het drinken van caffeïne-vrije thee (bijvoorbeeld kamillethee).

Welke signalen geeft uw lichaam als u gestresst bent? En wat doet u om te onstpannen voor het slapen gaan?

Over de auteur

Peter Trompert
Dit artikel is geschreven door . Peter is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de matrasindustrie. Op Welke-matras.nl volgt en verslaat hij de laatste ontwikkelingen en trends op de Nederlandse matrassen en slaapmarkt. Peter is tevens directeur van LivingComfort, bekend van de matrasmerken Energy+ en MediActive ..

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.