Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

De start van de zomertijd veroorzaakt slaapproblemen Terug naar blog overzicht

De start van de zomertijd veroorzaakt slaapproblemen

Voelt u zich deze ochtend ook zo moe en slap? Dan kan dat heel goed liggen aan de zomertijd die vannacht is ingegaan. Helaas ervaren miljoenen Nederlanders dit gevoel elke dag omdat zij aan een in- en doorslaap probleem lijden.

Hoe vang je de gevolgen van het ingaan van de zomertijd op?

Dertig procent van de volwassen Nederlandse bevolking klaagt over een bovengemiddelde onrustige slaap en 10 procent lijdt aan een structureel in- en doorslaap probleem . 5 Procent van de Nederlanders zoekt jaarlijks daarbij professionele hulp op. Dit zijn alarmerende cijfers die kennelijk iedereen ondertussen als normaal beschouwd.

Afgelopen nacht is de klok met 1 uur vooruitgezet. Welke problemen brengt deze tijdsverandering voor een normale slaper met zich mee? We vroegen het aan Professor Dr. Ingo Fietze van het Interdisciplinaire Centrum voor Slaapmedicatie Charité te Berlijn.

Hij zegt er het volgende over. “Vermoeidheid en een verlies aan concentratievermogen alsmede een inslaapprobleem de komende nachten zijn een veel voorkomend verschijnsel. Lichamelijke symptomen treden eerst bij grotere  tijdsaanpassingen op”.  

Wat kun je er doen om de gevolgen van de overstap naar de zomertijd te beperken?

Professor Fietze: “Doorgaans stoort het niet te weten dat je 1 uur minder nachtrust zal krijgen. Verstorend werken de verlengde  duisternis en het feit dat je 1 uur daadwerkelijk slaap mist overdag. Daarom is het aan te raden vandaag 30 minuten eerder dan gebruikelijk naar bed te gaan om dan bij het eerste licht weer op te staan.“

Hoeveel slaap heeft iemand eigenlijk nodig om zich daadwerkelijk uitgeslapen te voelen?

Professor Fietze: “Gemiddeld  7,3 uur. Dat komt overeen met een gevoel van welbehagen. Het minimum, uitzonderingen daar gelaten, bedraagt 6 uren slaap per nacht.

Over de auteur

Peter Trompert
Dit artikel is geschreven door . Peter is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de matrasindustrie. Op Welke-matras.nl volgt en verslaat hij de laatste ontwikkelingen en trends op de Nederlandse matrassen en slaapmarkt. Peter is tevens directeur van LivingComfort, bekend van de matrasmerkenEnergy+,MediActive enTotalfit..

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.