Vraag het onze matrasexpert

Matras Keuzehulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Heb jij er genoeg van om altijd moe te zijn? Terug naar blog overzicht

Heb jij er genoeg van om altijd moe te zijn?

Harvard is een van de meest vooraanstaande universiteiten in de wereld.  De medische faculteit van dit gerenommeerde instituut publiceert maandelijks een magazine gericht op vrouwen: de Harvard Women’s Health Watch. Onlangs verscheen in dit blad een artikel van de hand van Dr. Karen Carlsson  over de 8 geheimen van een goede nachtrust. Dr. Carlsson is associate professor of Medicine aan de Harvard Medical School en Director Women’s Health Associates van het Massachusetts General Hospital.

 

De 8 geheimen van een goede nachtrust

Volgens Dr. Carlsson is het niet noodzakelijk om altijd slaapmiddelen te vermijden. Maar voordat je de stap naar medicijnen maakt  is het verstandig een aantal zaken voor jezelf goed te organiseren. De onderstaande tips vragen wel om de nodige discipline. Maar een goede nachtrust is het meer dan waard om je levensstijl en slaapomgeving op orde te brengen.

1. Beweeg 3,5 uur per week

Bewegen vergroot het effect van het natuurlijke slaaphormoon melatonine. Aldus Dr. Carlsson. Een onderzoek gepubliceerd in het Journal Sleep toonde aan dat vrouwen in de postmenopauzale fase die 3,5 uur per week  sporten makkelijker in slaap vallen. Maar sporten vlak voor het slapen gaan dient te worden vermeden, waarschuwt Dr. Carlsson, omdat dit juist stimulerend werkt.

2. Reserveer het bed voor slaap en sex

Gebruik het bed niet als een soort kantoor voor het beantwoorden van telefoon- en tekstberichten. Vermijd ook het tv kijken in bed. Het bed moet een stimulans zijn om te gaan slapen en niet gebruikt worden voor energie verhogende activiteiten, adviseert Dr. Carllson.

3. Zorg voor comfort

De slaapomgeving kan  een verstorende factor zijn voor de slaap. Zorg er voor dat de slaapkamer zo comfortabel mogelijk is. Idealiter wil je een stille, donkere en koele omgeving, zegt Dr. Carlsson.  Deze 3 factoren ondersteunen de slaap op een positieve wijze.Start een slaapritueel

4. Start een slaapritueel

Rituelen helpen het lichaam en de geest om zich op de slaap te gaan voorbereide,  licht Dr. Carlsson toe. Drink een glas warme melk, neem een bad of luister naar kalmerende muziek vlak voordat je naar bed gaat.

5. Eet - maar niet te veel

Een knorrende maag kan voor zo veel afleiding zorgen dat je niet makkelijk in slaap valt. Maar een overvolle maag kan voor hetzelfde effect zorgen.  Vermijd het eten van een complete maaltijd 2 tot 3 uur voor het slapen gaan. Wanneer je hongerig bent vlak voordat je naar bed gaat neem dan een kleine en gezonde snack, raadt Dr. Carlsson aan. Je kunt hierbij denken aan een cracker met een plakje jonge kaas of een appel. 

6. Vermijd alcohol en cafeïne

Wanneer je een snack neemt voordat je naar bed gaat, dan horen een glas wijn, een kopje koffie  of chocolade daar niet toe. Cafeïne en alcohol hebben juist een stimulerend effect. Dr Carlsson legt uit dat mensen vaak denken dat een alcoholische versnapering  slaperig maakt, maar feitelijk betreft het een stimulerend middel dat slaap verstorend werkt tijdens de nacht.

7. Ontstress

De rekeningen die nog betaald moeten worden stapelen zich op of de werkdruk neemt te grote vormen aan. Dergelijke zaken meenemen naar bed heeft een averechts effect op de slaap. Volgens Dr. Carlsson is stress een stimulus. Het activeert de vecht- en vluchthormonen. Deze hormonen werken  tegen de slaap.  Reserveer tijd om te onthaasten of te ontstressen  voor het slapen gaan. Probeer ontspanningsoefeningen te doen zoals ademhalingsoefeningen of yoga. 

8. Controleer jouw gezondheid

Hartkloppingen, maagzuur, overmatig zweten, pijn in de borst of de keel, hoofdpijn en snurken zijn enkele voorbeelden van een lichamelijk ongemak die je uit de slaap kunnen houden. Dr. Carlsson adviseert tijdig een medisch specialist te raadplegen indien fysieke problemen je uit de slaap houden.

 

Over de auteur

Peter Trompert
Dit artikel is geschreven door . Peter is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de matrasindustrie. Op Welke-matras.nl volgt en verslaat hij de laatste ontwikkelingen en trends op de Nederlandse matrassen en slaapmarkt. Peter is tevens directeur van LivingComfort, bekend van de matrasmerken Energy+ en MediActive ..

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.