Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Kan Alzheimer voorkomen worden door goede slaap? Terug naar blog overzicht

Kan Alzheimer voorkomen worden door goede slaap?

Een goede nachtrust doet mogelijk meer dan u alleen klaarstomen voor de volgende dag. Het is mogelijk dat het u beschermt tegen alzheimer. Onderzoek heeft aangetoond dat er een verband is tussen slechte slaap en een hoger risico op het opeenhopen van amyloïde eiwit plaques in de hersenen, een belangrijk kernmerk van de ziekte. 

“Uit observatieonderzoeken blijkt dat volwassen boven de 65 met amyloïde plaques in de hersenen, minder remslaap hebben. Dit speelt een belangrijke rol bij het verliezen van geheugen, maar deze volwassenen hebben geen symptomen van alzheimer. Ze hebben geen geheugenverlies en/of cognitieve beperking”, zegt Dr. Brad Dickerson, universitair hoofddocent neurologie aan de Harvard Medical School. “Het kan zijn dat de kwaliteit van de slaap een rol speelt bij alzheimer.”

Het wegvegen van amyloïde

Een gesprek over alzheimer begint vaak met het onderwerp amyloïde eiwit. Deze hopen zich dagelijks opeen en zijn vermoedelijk een afvalstof van de energie die wordt gebruikt wanneer hersencellen met elkaar communiceren.

De hersenen vegen overmatig amyloïde eiwit plaques gedurende de remslaap. De remslaap is de periode waarin het geheugen wordt versterkt. Tijdens een typische nachtrust van 8 uur, zal de remslaap voorkomen tijdens het tweede, vierde, zesde en zevende uur.

Er zijn onderzoeken die suggereren dat het onderbreken van de remslaap ervoor zorgt dat een opeenhoping van amyloïde eiwit, plaque vormt in het hersen weefsel. Onderzoekers denken dat dit de eerste fase is van de ontwikkeling van alzheimer en het kan veel eerder voorkomen dan de verschillende symptomen. 

Een studie in mei van 2017 door JAMA Neurology toonde aan dat de hoeveelheid amyloïde plaque in de hersenen kan voorspellen in welke mate cognitieve beperking in de komende 4 jaar gaat optreden. 

Een eindeloze cirkel

Het verband tussen slechte slaap en amyloïde plaque kan een vicieuze cirkel zijn. Hoe meer amyloïde zich opeenhoopt, hoe minder diep iemand zal slapen. En hoe minder diep iemand slaapt, des te minder de hersenen het overtollig amyloïde wegvegen. 

Ook speelt hier het klassieke kip-en-ei scenario: zorgt slechte slaap voor amyloïde plaque of zorgt amyloïde plaque voor slechte slaap? Of misschien wel beide?

In 2015 gebruikte een onderzoek foto’s van de hersenen van 26 volwassenen tussen de 65 en 81 jaar oud, die nog nooit last hadden gehad van dementie of slaapproblemen. Ze kregen in het onderzoek eerst een PET scan voor het meten van de hoeveelheid amyloïde in de hersenen. Daarna kregen ze de opdracht om 120 paren woorden te onthouden en werd er gekeken hoeveel ze er konden onthouden.

Vervolgens moesten de mensen 8 uur lang gaan slapen. Gedurende deze slaap waren de mensen aangesloten op een apparaat die hersengolven meet om slaapverstoringen te ontdekken. De volgende ochtend werden de hersenen opnieuw gemeten bij het opnoemen van de woorden die ze hadden onthouden. 

Over het algemeen liet het onderzoek zien dat de mensen met de meeste hoeveelheid amyloïde in de hersenen, de slechtste slaap hadden en ook de minste woorden hadden onthouden. 

In 2014 onderzochten onderzoekers of Alzheimer te herleiden was aan slechte slaap. Onderzoekers vroegen meer dan 1000 mannen naar hun slaapervaringen van de laatste 40 jaar.
Hierbij kwamen ze tot de conclusie dat de mannen met regelmatige slaapverstoringen anderhalf keer meer risico hadden op de ontwikkeling van Alzheimer. Ook ontdekte ze dat de slaapverstoringen op late leeftijd meer risico met zich meebrachten dan slaapverstoringen op jonge leeftijd. 

Zorg dat je niet afhankelijk bent van slaappillen

Voorgeschreven (of niet voorgeschreven) slaappillen kunnen je helpen in slaapvallen wanneer je af en toe een slapeloze nacht hebt. Als je dagelijks afhankelijk bent van slaappillen kun je het beste een arts raadplegen. “Veel slaappillen zijn kalmerende middelen en zorgen niet voor een natuurlijke slaap” zegt Dr. Dickerson. “Ze helpen voor de kwantiteit van de slaap, maar niet voor de kwaliteit van de slaap. Als je dus afhankelijk bent van slaappillen laat je je hersenen niet herstellen van de dagelijkste activiteiten en zal het geheugen ook minder goed werken”

Dus......

Betekent dit uiteindelijk dan dat Alzheimer te voorkomen is door je slaap te verbeteren en goede slaapgewoontes te creëren? Misschien, maar dit betekent in ieder geval dat goede kwaliteit slaap een onderdeel moet zijn van de inspanning om Alzheimer af te weren.

“Ander onderzoek heeft ook aangetoond dat aerobics oefeningen ook helpen om het risico te verminderen” zeg Dr. Dickerson. “Ook helpen deze oefeningen voor kwalitatief betere slaap. Daarnaast kan afvallen ook een rol spelen in het verminderen van het risico, omdat mensen met overgewicht vaak meer slaapproblemen.”  

Tot er meer bekend is omtrent Alzheimer, is het verstandig om in ieder geval goede slaapgewoontes te creëren en slaapproblemen niet te negeren. Voorbeelden van slaapproblemen zijn slapeloosheid, slaapapneu of nocturie. 

Een kwalitatief goede slaap is niet alleen belangrijk voor Alzheimer, maar voor allerlei aspecten van de gezondheid, mentaal en fysiek. 

Tot slot nog tips voor een betere slaap

Controleer geluid. Een stille slaapkamer is vooral belangrijk voor ouderen, aangezien deze al een korte diepe slaapfase hebben. Hierdoor wordt deze groep mensen eerder wakker door geluiden. Hier zijn wat tips om het geluid te verminderen:

- Decoreer met zware gordijnen en tapijt. Deze absorberen geluid,
- Installeer dubbel glas voor de ramen,
- Gebruik oordopjes,
- Zet een ventilator aan, gebruik een slaapmachine die ‘white noise’ produceerd of sleep verzachtende geluiden af, zoals het geluid van regen, oceaangolven of kriekende krekels. 

Zorg dat de slaapkamer donker is. Fel licht gedurende de slaap kan ervoor zorgen dat het lichaam minder melatonine aanmaakt en het in slaap komen moeilijker maakt. Hieronder wat tips betreft vel licht en slaap:

- Vermijd het kijken van TV of het gebruik van een computer na 9 uur ’s avonds,
- Lees geen boeken van een elektronisch verlicht apparaat zoals een E-book of tablet,
- Pas de felheid van het licht aan in de slaapkamer door lampen met een lager wattage te installeren. 

Zorg in het algemeen voor een prettige slaapsituatie. Een slaapkamer moet niet te warm of te koud zijn. Dit kan ook zorgen voor een onderbreking van de slaap. Ook een geschikt en goed slaapsysteem is van groot belang. 

 

 

 


 

 

Over de auteur

Peter Trompert
Dit artikel is geschreven door . Peter is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de matrasindustrie. Op Welke-matras.nl volgt en verslaat hij de laatste ontwikkelingen en trends op de Nederlandse matrassen en slaapmarkt. Peter is tevens directeur van LivingComfort, bekend van de matrasmerkenEnergy+,MediActive enTotalfit..

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.