Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Slecht slapen door de warmte Terug naar blog overzicht

Slecht slapen door de warmte

Hoewel het buiten nog niet te merken is, maar de zomer komt er echt aan. Dat betekent voor velen een warme slaapkamer met als gevolg vaak slapeloze nachten. Uit onderzoek blijkt dat 50% van de mensen slecht slaapt als het warm is.

Tips om af te koelen

Je lichaamstemperatuur speelt een belangrijke rol bij het regelen van slaap. Gedurende de dag stijgt en daalt je lichaamstemperatuur met ongeveer 1 graad: rond 4 uur 's ochtends is je temperatuur het laagst, rond 6 uur 's avonds het hoogst. Om goed te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur iets dalen. Dat is doorgaans geen probleem in een koele en aangename omgeving. Maar als het ook ’s nachts warm blijft in de slaapkamer dan heeft het lichaam moeite om in temperatuur iets te dalen. De warmte in je lichaam houdt je dan feitelijk actief met alle gevolgen voor de nachtrust.

Hieronder tref je een aantal tips aan die er voor zorgen dat je lichaam op de juiste “slaap temperatuur” komt.

  1. De ideale slaapkamertemperatuur ligt tussen de 14 en 16 graden Celsius. Je lichaam moet namelijk via het hoofd de temperatuur kunnen verlagen. Bij een warme zomeravond is het dan plezierig te kunnen beschikken over een airconditioner. Tegenwoordig zijn er al goede mobiele apparaten verkrijgbaar voor rond de Euro 300,-.
  2. Het afkoelen van de slaapkamer kan ook door het raam open te zetten en een ventilator te plaatsen bij de deuropening. Zorg er voor dat de ventilator de gang in blaast. Door het drukverschil dat ontstaat zal er koele lucht in de kamer worden gezogen..
  3. Neem voor het slapen gaan een warme douche. De bloedvaten zetten hierdoor uit waardoor het lichaam beter kan afkoelen.
  4. Drink geen warme drank vlak voor het slapen gaan en vermijdt later op de avond sportieve daden. Op deze wijze voorkom je dat het lichaam wordt opgewarmd.

Over de auteur

Peter Trompert
Dit artikel is geschreven door . Peter is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de matrasindustrie. Op Welke-matras.nl volgt en verslaat hij de laatste ontwikkelingen en trends op de Nederlandse matrassen en slaapmarkt. Peter is tevens directeur van LivingComfort, bekend van de matrasmerken Energy+ en MediActive ..

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.