Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Tien tips om beter te kunnen slapen Terug naar blog overzicht

Tien tips om beter te kunnen slapen

U kent het misschien ook wel. Op tijd naar bed om de volgende dag fit en uitgerust de dag te kunnen doorbrengen maar eenmaal in bed beland blijf je maar draaien en zuchten omdat je niet in slaap komt. Het is om gek van te worden. Maar hoe kan je dit nou tegen gaan? Welke-matras heeft voor u tien tips tot beter slapen.

Tien tips om beter te kunnen slapen

Tip 1: Leg je mobiel, laptop en tablet niet naast je bed.

Dit kan zorgen voor afleiding om toch nog even een spelletje te gaan spelen, een boek lezen of toch nog even de nieuwe collectie van H&M te bekijken. Zorg ervoor dat je deze spullen niet binnen handbereik naast je bed maar bijvoorbeeld op u bureau of niet op uw slaapkamer.

Tip 2: Drink geen cafeïne voor het slapen gaan.

Het is niet verstandig om voor het slapen gaan koffie/cola of andere cafeïne drankjes te drinken. Cafeïne is namelijk een stof wat u energie geeft. Door het krijgen van energie komt u minder snel in slaap. Cafeïne zit niet alleen in drankjes maar ook in chocolade en andere snoepjes.

Tip 3: Let voor het slapen gaan op u eet en drank gebruik.

Voor het slapen gaan moet u niet teveel drinken en eten. Dit kan ervoor zorgen dat u een nachtelijke bezoek moet brengen aan het toilet. Deze nachtelijke tripjes zorgen ervoor dat u opnieuw in slaap moet vallen waardoor u kostbare slaaptijd verliest.

Tip 4: Zorg voor een donkere en stille slaapruimte.

Zorg er altijd voor dat u in een donkere en stille ruimte gaat slapen. Donker en stilte stimuleren namelijk u slaaphormonen. Bij een lichte kamer of een kamer met geluid doet u er langer over om in slaap te komen waardoor u kostbare slaaptijd verliest.

Tip 5: Drink niet teveel alcohol voor het slapen gaan.

U heeft gelijk als u nu denkt dat alcohol u sneller in slaap brengt. Maat teveel alcohol zorgt ervoor dat u lichaam niet de juiste rust krijgt voor een goede nacht rust. U kunt dus het beste alcohol met maten drinken. 1 a 2 glazen alcohol voor het slapen gaan is niet erg en verstoord ook u nacht rust niet.

Tip 6:  Doe overdag voldoende activiteiten.

Zorg ervoor dat u overdag voldoende activiteiten doet zodat u in avond voldoende slaap heeft opgebouwd. De hele dag op de bank liggen of tv kijken zorgt ervoor dat u te uitgerust naar bed toe gaat. Hierdoor voelt u zich niet moe en is het moeilijk om in slaap te vallen.

Tip 7: Zorg dat u een duidelijk ritme heeft.

Heeft u een duidelijk ritme dan komt u gemakkelijker in slaap. Gaat u iedere avond op verschillende tijden naar bed en staat u op verschillende tijd op dan heeft u geen ritme dit kan ervoor zorgen dat u zich in de ochtend erg vermoeid voelt en in de avond uitgerust waardoor u lastig in slaap valt. Zorg daarom voor een duidelijk ritme. Natuurlijk kunt u in het weekend wat langer slapen hou dit maximaal op 2 uur langer dan normaal.

Tip 8: Draai u wekker om!

U kunt niet slapen en ziet alleen maar de klok die steeds dichter bij het tijdstip komt dat u uw bed uit moet om niet te laat te komen. Maar u komt maar niet in slaap. Dit is erg vervelend een oplossing hiervoor is om u wekker om te draaien. Doordat u namelijk steeds ziet dat u sneller u bed uit moet bouwt u een vorm van stress op wat ervoor zorgt dat slapen nog moeilijker wordt.

Tip 9: Niet sporten voor het slapen gaan.

Sporten zorgt voor adrenaline wat weer zorgt voor extra energie.  Deze energie zorgt er weer voor dat slapen voor u moeilijker wordt. Wij raden u dan ook aan om overdag het beste in de ochtend te gaan sporten. Dit geeft u voldoende energie voor overdag en in de avond de gewenste vermoeidheid om lekker te kunnen slapen. U kunt natuurlijk ook in de avond sporten dan moet u alleen wel rekening houden dat u het beste pas kan gaan slapen 2 uur na het sporten.

Tip 10: Comfortabel liggen is belangrijk

Het belangrijkste om goed te kunnen slapen is natuurlijk dat u comfortabel ligt. Een goed matras, de juiste ligging en nog meer factoren spelen hierin een rol. Een van deze factoren is goede ventilatie van het matras omdat u ongeveer een kopje per nacht aan vocht verliest.   

Over de auteur

Theo Lentjes
Dit artikel is geschreven door werkzaam bij LivingComfort(bekend van de matrasmerken Energy+,MediActive en allesvolger op het gebied van de online matrassen en slaapwereld. Zijn doel op welke-matras: dankzij het internet meer inzicht en overzicht bieden in de wereld van matrassen en slapen.

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.