Vraag het onze matrasexpert

Matras Keuzehulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Wakker liggen door stress Terug naar blog overzicht

Wakker liggen door stress

Het is algemeen bekend dat stress veel invloed heeft op de slaapkwaliteit van een persoon. Toch kan het moeilijk zijn om stresssignalen te herkennen en er maatregelen tegen te nemen. In dit artikel bespreken we drie belangrijke signalen waaraan je kunt herkennen dat je slaap negatief wordt beïnvloedt door stress.

Als je na een zware dag moeite hebt met relaxen, dan zal je dat waarschijnlijk ook merken in je bed. Het zal hierdoor moeilijker worden om in slaap te vallen, in slaap te blijven of gezond te slapen. Door stress kan je namelijk minder lang tijd doorbrengen in de diepe en herstellende slaap. Als je een nacht slecht slaapt, dan neemt de kans toe dat je de volgende dag vatbaarder bent voor stress. We hebben 3 signalen op een rij gezet waaraan je kunt herkennen dat je te veel last hebt van stress.

Een drukke geest

Het komt wel eens voor dat mensen constant in het bed nadenken over hun zorgen en frustraties. Het kan aanvoelen alsof de gedachtes doorlopen in een lus die je niet kunt afsluiten, waardoor je niet in staat bent om snel en ontspannen in te slapen. Als gevolg hiervan ben je ook constant aan het woelen.

Gespannen spieren

Als je spierspanning ervaart, of stress-gerelateerde klachten zoals pijn in de nek, schouderpijn of hoofdpijn, kan het moeilijk zijn om in slaap te vallen of te blijven. Een andere nadeel van slechte slaap is dat je daardoor mogelijk nog meer spanningshoofdpijn ervaart en de volgende dag gevoeliger bent voor pijn.

Verhoogde hartslag

Een verhoogde hartslag of veranderlijke hartslag is een veel voorkomend symptoom van stress. Dit wordt geassocieerd met het stresshormoon cortisol, grotere fysieke spierspanning en verhoogde activatie van prikkelingen in het zenuwstelsel. Het zenuwstel regelt onder andere de hartslag, ademhaling en spijsvertering. Dit zijn effecten die niet goed zijn voor je slaap.

Door middel van ademhalings- en ontspanningsoefeningen kan je jouw geest en spieren laten ontspannen. Het is ook verstandig om een ontspannend ritueel te ontwikkelen voor jezelf die je voor het slapen gaan kunt doen. Denk hierbij aan het nemen van een warm bad of warme douche, het lezen van een boek of het drinken van cafeïnevrije thee.

Over de auteur

Peter Trompert
Dit artikel is geschreven door . Peter is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de matrasindustrie. Op Welke-matras.nl volgt en verslaat hij de laatste ontwikkelingen en trends op de Nederlandse matrassen en slaapmarkt. Peter is tevens directeur van LivingComfort, bekend van de matrasmerken Energy+ en MediActive ..

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.