Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Welke invloed heeft slaap op uw werkgewoonten? Terug naar blog overzicht

Welke invloed heeft slaap op uw werkgewoonten?

Gemiddeld slapen we zo’n 26 jaar in ons leven. Het bekende advies luidt dat we tussen de 7 en 9 uur slaap per nacht nodig hebben. En de meeste mensen houden zich daar netjes aan.

Maar wat gebeurt er als we het de aanbevolen hoeveelheid nachtrust negeren? Als het werk en het leven in de weg staan en we veel te laat opblijven of juist heel vroeg wakker worden?

Verschillende onderzoeken hebben negatieve effecten laten zien van onvoldoende slaap op ons lichaam en geest. Maar hoe heeft te weinig slaap invloed op ons werk? Een onderzoek van Amerisleep onder 2000 werknemers heeft aan het licht gebracht welk effect zij ervaren van te weinig slaap op hun werk. De resultaten zijn opvallend.

Slechte slaap, slecht werkgedrag

Werknemers die aangaven dat ze de afgelopen maand slecht hebben geslapen, hebben…

… 4,7 keer meer kans dat ze geïrriteerd en prikkelbaar zijn

… 3,1 keer meer kans dat ze te laat komen op het werk

… 2,7 keer meer kans dat ze onbeleefd zijn tegen hun baas

… 2,2 keer meer kans dat ze onbeleefd tegen hun collega’s

… 1,9 keer meer kans dat ze in slaap vallen op het werk

Een slechte nachtrust eindigt dus niet in de slaapkamer. De fysieke en mentale effecten van een slechte nachtrust kunnen uw gedachten, humeur, eetlust en immuunsysteem beïnvloeden. En dit zijn juist de soort effecten die u waarschijnlijk de hele dag bij u draagt, zelfs nadat u het huis heeft verlaten en naar school of het werk bent vertrokken.

In het onderzoek kwam naar voren dat mensen die aangaven een maand lang slecht te hebben geslapen, 4,5 keer meer kans hadden om zich geïrriteerd en prikkelbaar te voelen op het werk. Dit zelfs 3 keer of vaker per week. Deze groep had zelfs 4,7 keer meer kans om zich vijf dagen per week geïrriteerd en prikkelbaar te voelen op het werk. Slechte slapers hadden ook een grotere kans om 3 keer per maand te laat te komen. En de kans dat ze onbeleefd zijn tegen hun baas of collega’s is ook meer dan twee keer zo groot.

Goede slaap, goede werkcultuur

Tegenover de negatieve effecten op het werkgedrag staan natuurlijk de positieve effecten van een goede slaap. Dit geldt vooral voor de werkcultuur. Want, zo wees het onderzoek uit, een medewerker die een maand lang goed heeft geslapen, heeft…

… 4,9 keer meer kans dat ze makkelijk gemotiveerd worden op het werk

… 1,9 keer meer kans dat ze blij zijn met hun baan

… 1,5 keer meer kans dat ze tevreden zijn met hun werkprestaties

Voor de slechte slapers geldt het tegenovergestelde: ze hebben een slechter humeur op het werk, zijn minder gemotiveerd en geïnspireerd.

Slaap is belangrijk

Er zijn een aantal factoren waardoor medewerkers hun werk laten beïnvloeden. Toen de vraag werd gesteld wat er voor zorgt dat medewerkers het beste presteren op het werk, gaf 40% aan dat een goede nachtrust dit de belangrijkste factor was. Dit had te maken met onder andere een verhoogde productiviteit, betere communicatie en meer inspiratie. Het is wetenschappelijk bewezen dat een goede slaapkwaliteit zorgt voor een verbetering van cognitieve functies die te maken hebben met leren en het oplossen van problemen. Voor 31% was dit het vermijden van onderbrekingen (afleiding), voor 20% het drinken van koffie. Zo’n 10% van de respondenten gaf aan dat hulp vragen aan collega’s of praten met hun manager zorgde voor betere prestaties op het werk.

Slaapkwaliteit per bedrijfstak

Het onderzoek liet ook zien dat niet alle medewerkers binnen een bepaalde bedrijfstak hetzelfde slaapgedrag lieten zien. Werknemers binnen de landbouw-, bosbouw-, visserij- en jachtindustrie beoordeelden hun slaapkwaliteit hoger dan elk ander onderzocht beroep, namelijk met een 3,7 (op een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 slecht is en 5 uitstekend). Uiteraard zijn er ook een aantal antwoorden afkomstig van professionals die in het kantoorleven van deze beroepenvelden werken, maar onderzoek blijft de voordelen aanwijzen van buiten zijn op je slaappatroon en emotioneel gedrag.

Daarnaast waardeerden werknemers in de sector onroerend goed, huur en verhuur (3,55), net als werknemers in de marketing- en reclamesector (3,5), hun slaapkwaliteit hoger dan andere bedrijfstakken.

Aan de andere kant gaven werknemers in de uitgeverij aan de slechtste slaapkwaliteit te hebben. Zij waardeerden hun slaap met een 2,89. Net erboven scoorden de groot- en detailhandel (3,02) en huishoudelijke hulp (3,07).

Wat houdt je uit de slaap?

In het onderzoek is aan medewerkers uit verschillende beroepstakken gevraagd waardoor ze het meest uit hun slaap worden gehouden.

Voor medewerkers van militaire organisaties is de grootste reden dat ze weerhoudt van een goede nachtrust en uitgerust opstaan hun gedachten aan de volgende dag. Onderzoek liet zien dat deze beroepsgroep regelmatig lijden aan slapeloosheid. Waar een gemiddelde volwassene zo’n 7 tot 9 uur slaap nodig heeft en krijgt, is een nachtrust van 4 uur in deze groep geen uitzondering.

Medewerkers uit de communicatiesector, inclusief telecommunicatie, televisie en journalisten, geven aan te maken te hebben met angstgevoelens. Dit kan in een cyclische routine veranderen. Een gevoel van angst houdt je ’s nachts wakker waardoor je niet genoeg slaapt, en kan gedurende de dag nog meer angst veroorzaken.

Verder zijn er nog pijn en lichamelijke ongemakken die voor een onderbroken slaap zorgen. Dit is vooral van toepassing op medewerkers binnen de landbouw-, bosbouw-, visserij- en jachtindustrie en binnen de transport- en opslagindustrie.

Medewerkers in de publieke sector ervaren juist de meeste problemen met slapen door hun huisdier en gerechtsmedewerkers worden wakker gehouden door een snurkende partner.

Rust voldoende

Als je niet voldoende slaap krijgt, is de kans groot dat je dit ook voelt. Of je nu geïrriteerd bent op je week, angstgevoelens hebt of je neerslachtig voelt gedurende de week: je gezondheid hangt nauw samen met een goede nachtrust. Zelfs het immuunsysteem wordt nadelig beïnvloedt wanneer je slaapschema niet optimaal is.

Over de auteur

Jorien Joldersma
verdiept zich in slapen, matrassen, lifestyle, slaaptrends en alles wat met slapen te maken heeft. Op Welke-Matras zal zij bloggen over deze onderwerpen, zodat u op de hoogte blijft van al het moois en nieuws op het gebied van slaap en slaapbenodigdheden.

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.