Vraag het onze matrasexpert

Matras Keuzehulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Hoe goed te slapen ondanks chronische pijn? Terug naar blog overzicht

Hoe goed te slapen ondanks chronische pijn?

Chronische pijn en slapeloosheid (insomnia) zijn een ongezonde combinatie. Volgens The National Sleep Foundation, wordt de nachtrust van 1 op de 5 Amerikanen op zijn minst enkele keren per week verstoord door chronische pijn. Of de pijnklachten nu veroorzaakt worden door een slechte rug, artritis of hoofdpijn, chronische pijn brengt u dubbel in gevaar. Aan de ene kant beroofd de pijn u van een goede nachtrust en zorgt het voor meer vermoeidheid. Aan de andere kant zorgt vermoeidheid ervoor dat u meer gevoelig bent voor pijn. Gelukkig kunt u deze vicieuze cirkel verbreken. 

Goed slapen met chronische pijn

 

“Wanneer u last heeft van  chronische pijn, is het hebben van goede slaapgewoontes het begin. Deze gewoontes zorgen voor een goede basis. ” zegt Dr. Padma Gulur, een pijn medicijn specialist aan de Harvard Massachusetts General Hospital. Dat betekent dat u zo veel mogelijk moet kunnen vertrouwen op de natuurlijke aandrang van de hersenen om te gaan slapen.
Zoek ontspannende afleiding
Dr. Gulur adviseert “ontspannende afleiding” aan haar patiënten. Sommige relaxtechnieken maken gebruik van basismethoden als ademhalingsoefeningen en meditatie. Andere technieken focussen zich op geleide fantasie, waarbij het inbeelden van een kalme, vredige omgeving centraal staat. Ga op zoek naar iets wat bij u past en u helpt in slaap te vallen.
Weer in slaap vallen
Voor sommige mensen kan chronische pijn ervoor zorgen dat het moeilijk is om in slaap te vallen, maar de pijn kan er ook voor zorgen dat u vaker wakker wordt. Het veranderen van de slaappositie kan al lijden tot pijn, waardoor men wakker wordt.
Een methode om dit tegen te gaan is om voor het slapen pijnstillers te slikken. Overleg dit met uw arts om na te gaan of dit binnen uw behandeling past. Als de pijn u wakker maakt, probeer dan eerst rustig te worden met behulp van meditatie, visualisatie of een andere ontspannende oefening die uw gedachten weghalen van de pijn. Als dit niet werkt, kan het helpen om een boek te lezen in een andere ruimte met weinig licht. Hierdoor kunt u weer slaperig worden. Vermijd harde geluiden en fel licht, bijvoorbeeld van smartphones, de televisie of computer.
Het hebben van een strak slaap schema is ook erg belangrijk. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en sta elke ochtend rond dezelfde tijd op, ongeacht of uw nachtrust goed of slecht was. Hierdoor wordt uw biologische klok ingesteld en helpt deze u bij een natuurlijke slaap. Heeft u ervaring met de combinatie van pijn en slecht slapen? Laat het ons weten.

“Wanneer u last heeft van  chronische pijn, is het hebben van goede slaapgewoontes het begin. Deze gewoontes zorgen voor een goede basis. ” zegt Dr. Padma Gulur, een pijn medicijn specialist aan de Harvard Massachusetts General Hospital. Dat betekent dat u zo veel mogelijk moet kunnen vertrouwen op de natuurlijke aandrang van de hersenen om te gaan slapen.

Zoek ontspannende afleiding

Dr. Gulur adviseert “ontspannende afleiding” aan haar patiënten. Sommige relaxtechnieken maken gebruik van basismethoden als ademhalingsoefeningen en meditatie. Andere technieken focussen zich op geleide fantasie, waarbij het inbeelden van een kalme, vredige omgeving centraal staat. Ga op zoek naar iets wat bij u past en u helpt in slaap te vallen.

Weer in slaap vallen

Voor sommige mensen kan chronische pijn ervoor zorgen dat het moeilijk is om in slaap te vallen, maar de pijn kan er ook voor zorgen dat u vaker wakker wordt. Het veranderen van de slaappositie kan al lijden tot pijn, waardoor men wakker wordt.

Een methode om dit tegen te gaan is om voor het slapen pijnstillers te slikken. Overleg dit met uw arts om na te gaan of dit binnen uw behandeling past. Als de pijn u wakker maakt, probeer dan eerst rustig te worden met behulp van meditatie, visualisatie of een andere ontspannende oefening die uw gedachten weghalen van de pijn. Als dit niet werkt, kan het helpen om een boek te lezen in een andere ruimte met weinig licht. Hierdoor kunt u weer slaperig worden. Vermijd harde geluiden en fel licht, bijvoorbeeld van smartphones, de televisie of computer.

Het hebben van een strak slaap schema is ook erg belangrijk. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en sta elke ochtend rond dezelfde tijd op, ongeacht of uw nachtrust goed of slecht was. Hierdoor wordt uw biologische klok ingesteld en helpt deze u bij een natuurlijke slaap. Heeft u ervaring met de combinatie van pijn en slecht slapen? Laat het ons weten.

 

Over de auteur

Peter Trompert
Dit artikel is geschreven door . Peter is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de matrasindustrie. Op Welke-matras.nl volgt en verslaat hij de laatste ontwikkelingen en trends op de Nederlandse matrassen en slaapmarkt. Peter is tevens directeur van LivingComfort, bekend van de matrasmerken Energy+ en MediActive ..

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn 8 reacties

Karen Merks

op Dinsdag 26 april 2016 om 18:42 uur


Ik heb te horen gekregen dat ik chronische pijn heb, ik slaap zeer slecht en wordt tekens door pijn in mijn lichaam wakker, ik heb een jaartje geleden het Energy+ matras aangeschaft, maar de pijnen worden de laatste maanden wel steeds erger. Dan ben ik ook nog eens in de overgang waardoor ik last heb van veel nachtelijk transpireren, hierdoor wordt ik ook telkens wakker. Ik vraag me dan ook af of ik wel de juiste matras heb?

Patrick

op Woensdag 27 april 2016 om 07:34 uur


Ik heb al jaren chronische pijnen (psoriatische artritis) en heb al enkele jaren de energie+ matras. Nu kreeg ik meer en meer schouder en heup pijnen, bij nadere controle heb ik de indruk dat de pocketveren helemaal niet goed zijn of zitten, ik moet met de voeten uit bed gaan liggen om toch wat comfortabel met de schouders te liggen.. Ik heb contact gehad met living comfort, wat trouwens zeer moeizaam verliep, er werd telkens "vergeten" mij te antwoorden. Voor hun is er niets aan de hand, de laatste mail wat ik kreeg was welke dikte veren erin zaten, wat ben ik daar nu mee?? Nu heb ik laatst enkele keren bij een vriendin geslapen op een velda matras, plus traagschuim topper, wat een verademing seg! geen enkel drukpunt, ik zweefde op de matras en werd "vastgepakt" door de traagschuim topper, heel wat beter dan het traagschuim wat in de energie+ matras zit. Conclusie!? teleurgesteld in de kwaliteit.. Het is niet dat de website en "pseudo" websites er professioneel uitzien dat de producten dit ook zijn.

Peter Trompert

op Zondag 01 mei 2016 om 13:41 uur


Geachte mevrouw Merks,

Of u het juiste matras heeft voor uw situatie is door mij moeilijk in te schatten. Een matras kan bij chronische pijnen slechts ondersteunen en mogelijk verlichtend werken. De pijnen vinden immers haar oorsprong buiten het matras. Een matras is geen geneesmiddel maar een ondersteunend hulpmiddel. Een persoonlijke situatie kan zodanig veranderen waardoor een ander type matras beter passend is.

Daarnaast is het van belang om ook te kijken naar uw bedbodem. Indien deze onvoldoende dragend vermogen heeft, dan kan dit ook tot problemen leiden. Een nieuw matras bijvoorbeeld op een doorgezakte boxspring bedbodem levert een slecht eindresultaat op.

Aan het Energy+ matras is een 12 maanden omruilgarantie verbonden. Ik raad u aan contact op te nemen met de klantenservice van LivingComfort op 030 2040608.

Met vriendelijke groeten,

Peter Trompert
WelkeMatras?

Peter Trompert

op Maandag 02 mei 2016 om 17:01 uur


Geachte heer Patrick,

Van de LivingComfort klantenservice heb ik begrepen dat u een aantal vragen heeft gesteld over de afmetingen van de diverse zones van het Energy+ matras en de specificaties van de pocketveren. Deze informatie is aan u verstrekt. Een aanvraag voor garantie is door u niet ingediend. Indien u dit alsnog doet, dan zal ik er persoonlijk op toezien dat u snel een passend antwoord krijgt.

Met vriendelijke groeten,

Peter Trompert
WelkeMatras?

Patrick

op Dinsdag 03 mei 2016 om 08:27 uur


Beste heer Trompet,

Oh foei wat een opvolging van een garantie aanvraag. Ik heb wel degelijk begin april een garantie aanvraag ingediend.. Kijk naar al de mails, telkens is er een "reply" gebeurd, dus als je gaat kijken kom je bij mijn garantie formulier uit als eerste mail. Beneden zie je de reply wat ik van jullie op mijn aanvraag kreeg.

(Geachte heer,



Uw garantieformulier hebben wij in goede orde ontvangen, onze dank hiervoor. U geeft aan dat u het idee heeft dat u buiten de zones van het matras ligt. Echter zijn deze zones zodanig ingedeeld dat ook met uw lengte u hier optimaal gebruik van kan maken. De heupzone en schouderzone zal ook bij u op de juiste plaats zitten.



Echter waar mensen werken worden helaas wel eens fouten gemaakt. Een mogelijkheid dat de matraskern gedraaid in de hoes zit zou in dit geval kunnen.

Wij zouden u dan ook willen vragen om het matras 180 graden te draaien en zo een aantal nachten te slapen. Uw ervaring kunt u dan met ons delen.



Indien u nog verdere vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.



Met vriendelijke groet,



Lysanne Baudet

Klantenservice Living Comfort)


Patrick

op Dinsdag 03 mei 2016 om 09:23 uur


Niet van april maar van begin januari is de garantie aanvraag alreeds..

Peter Trompert

op Zondag 08 mei 2016 om 16:48 uur


Geachte heer Patrick,

Wegens vakantie heb ik uw bericht niet eerder in behandeling kunnen nemen. Ik heb de klantenservice van LivingComfort van uw reactie op de hoogte gesteld.

Met vriendelijke groeten,

Peter Trompert
WelkeMatras?

Demy

op Woensdag 21 maart 2018 om 11:39 uur


Ik heb al een lange tijd last van Chronische pijn. Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar niks leek het te kunnen verminderen. Totdat ik PeaPlex ging gebruiken, sinds dien voel ik me een stuk beter. Nu bestel ik met enige regelmaat PeaPlex via RS4supplements.

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.