Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

20 tips voor een koele nachtrust Terug naar blog overzicht

20 tips voor een koele nachtrust

Wanneer de zomer intreedt, focussen we ons weer op picknicks, dagen rondhangen op het strand en lekkere, ijskoude drankjes. Maar het warme weer heeft niet alleen maar voordelen. We hebben het dan over die dagen wanneer een intense hitte en een hoge luchtvochtigheid het onmogelijk maken om comfortabel te zitten, laat staan slapen.

De meest voor de hand liggende oplossing voor een koele, rustige en diepe slaap is een air conditioner. Dit moderne snufje kan de optimale slaap temperatuur (ongeveer tussen de 16 en 21 graden) in de slaapkamer behouden, maar niet zonder het ruisende geluid.

Een zomer doorkomen zonder airconditioning lijkt misschien ondenkbaar, maar door middel van onderstaande tips kan je wellicht een strategie opstellen om ‘cool’ te blijven tijdens de warme nachten, op een omgevings- en budgetbewuste manier.

Milieuvriendelijke tips om koel te blijven tijdens warme nachten

Koel bed

1. Kies voor katoen

Bewaar bedlinnen van satijn, zijde of polyester voor de koudere nachten. Kies voor katoen! Licht gekleurd bedlinnen van lichtgewicht katoen (Egyptisch katoen of anderszins) ’ademen’ en zijn uitstekend geschikt voor ventilatie en luchtstroom in de slaapkamer.

2. Koel je dekens

Stop de lakens een paar minuten in de koelkast of vriezer voor het slapen gaan. We raden aan om ze eerst in een plastic tas te stoppen (dit voorkomt dat geurtjes van ingevroren producten in de lakens trekken). Toegegeven, het zal je niet de hele nacht koel houden, maar het geeft wel een korte adempauze van hitte en luchtvochtigheid.

3. Zorg voor voldoende ventilatie

Zorg voor een goed ventilerend matras of een goed idee wanneer je in een avontuurlijke bui bent (of wanneer je het gewoon heel erg warm hebt) is om een hangmat op te hangen of een veldbed neer te zetten. Beiden zijn aan beide zijden opgehangen, wat goed is voor de luchtcirculatie.   

Slapen in de hangmat

 

 

 

 

 

 

4. Vul je kussen met rijst

Rijst en boekweit zijn niet alleen maar om te eten. Deze granen kunnen je ook koel houden op tijdens warme nachten. Kussens gevuld met boekweit houden geen warmte vast, zoals kussens met katoen en dons. En voor een zelfgemaakt koud kompres tijdens warme nachten kun je een sok vullen met rijst en deze ongeveer een uur in de vriezer leggen. Dit kompres blijft koel voor zo’n 30 minuten, genoeg tijd om in te dutten. 

5. Pak een Ice pack

Een manier om super snel af te koelen is door een ice pack (ijszak) of een koud kompres op je puls-punten te leggen. Deze punten, waar de klopping van de slagaders voelbaar is, bevinden zich bij de polsen, nek, ellenbogen, lies, enkels en achter de knie.

Ice packs

 

 

 

 

 

 

 

 

Koele slaapkamer

6. Maak creatief gebruik van je ventilator

Denk je dat een ventilator alleen warme lucht rond kan blazen? Denk nogmaals. Plaats de ventilator zo bij het raam, dat de warme lucht naar buiten wordt geblazen. Verstel de bladen van plafond ventilators zodat ze de warme lucht als het ware opzuigen in plaats van rondblazen door de kamer.

7. Maak je eigen airco

Herinner je de tijd nog dat koelkasten ijskisten waren met daarin zekere blokken ijs? Wij ook niet. Toch komt deze tip uit de tijd dat er nog ijskisten waren. Maak zelf een air conditioner door een ondiepe pan of schaal (een braadslee werkt prima) vol met ijs voor een ventilator te plaatsen. De bries zal het koude water van het ijs-oppervlakte meenemen wanneer deze smelt om zo een verkoelende nevel te verspreiden.

8. Lights out

Lichten uit. Ook deze tip is vanzelfsprekend. Lampen (zelfs milieuvriendelijke spaarlampen) geven warmte af. Hoera voor de lange zomeravonden, waarbij het licht blijft tot 21 à 22 uur. Maak zo veel mogelijk gebruik van het daglicht en houdt het binnen koel door ook als het donker is de lampen minimaal of helemaal niet te gebruiken (bescheiden kaarslicht is een goed alternatief).

Lampen uit

 

 

 

 

 

9. Slaap laag

Het is algemeen bekend dat warme lucht opstijgt. Zorg ervoor dat je bed, hangmat of veldbed zo laag bij de grond staat/hangt als mogelijk. In een appartement betekent dat het matras van het bed halen en deze op de grond leggen. In een huis met meerdere verdiepingen heb je de keuze uit bovenstaande, slapen op de begane grond of in de kelder, indien aanwezig.

10. Zorg voor koele lucht

Opnieuw een trucje met een nat laken. Verkoel de kamer door een nat laken voor een open raam te hangen. Zo blaast de wind verkoelende lucht in de kamer.

11. Schakel elektrische apparaten uit 

Gadgets en andere kleine apparaten geven warmte af, zelfs wanneer ze stand by staan. Verminder de warmte in huis (en bespaar energie) door stekker uit stopcontacten te halen wanneer de apparaten niet worden gebruikt.

Koel slapen

12. Less is more

Minder is meer, zeker wanneer het gaat om zomerse slaapkledij. Kies voor een los (wijdvallend), zacht katoenen shirt en een korte broek of ondergoed. Volledig naakt slapen tijdens een hittegolf is (niet verrassend) controversieel. Sommige mensen geloven dat het hun helpt om koel te blijven, terwijl anderen beweren dat wanneer je ‘au naturel’ slaapt, het zweet op het lichaam blijft, in plaats van dat het wordt opgezogen door de stof. Wij blijven erbij dat het een kwestie is van persoonlijke voorkeur.

13. Slaap alleen

Jammer voor de tortelduifjes, maar alleen slapen is verkoelender dan lepeltje-lepeltje liggen. Knuffelen met je partner zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur stijgt en het bed verandert in een plakkerige en zweterige plek, in plaats van een koele en kalme oase.

Alleen slapen

 

 

 

 

 

 

 

14. Lauw douchen

Jezelf verfrissen onder een straal lauw water is beter dan een ijskoude straal, zeker voor het slapen gaan. Hoewel een koude douche aantrekkelijker lijkt, genereert het lichaam achteraf meer warmte om te compenseren voor de verlaging van je lichaamstemperatuur.

15. Cool eten

Blijf in de zomer weg bij het fornuis. Het  is niet het seizoen om een gloeiend hete maaltijd te bereiden. Kies daarentegen voor koele gerechten en maaltijden op kamertemperatuur om te voorkomen dat er nog meer warmte ontstaat binnenshuis. Wanneer een warme maaltijd toch gewenst is, steek dan de barbecue aan. En verwissel grote maaltijden voor kleinere, lichte maaltijden die het lichaam makkelijk verbrandt. Het lichaam produceert namelijk meer warmte na het eten van een gigantische steak dan bij een bord met fruit, groenten en peulvruchten.

16. Drink voldoende

Hydrateer. Maak er een gewoonte van om voor het slapen gaan een glas water te drinken. ’s Nachts liggen woelen, draaien en zweten kan er tijdens warme nachten voor zorgen dat het lichaam uitdroogt. Drink niet te veel, tenzij je zin hebt om 3 uur ’s nachts naar het toilet te gaan.

Drink voldoende

 

 

 

 

 

17. Koude voeten

Zorg voor koude voeten. Je tenen zijn erg gevoelig voor temperatuur, omdat er veel puls-punten in de voeten en enkels zitten. Koel je hele lichaam door je voeten te dompelen in (schoon) koud water voor je naar bed gaat. Nog beter is om een emmer water naast je bed te zetten en je voeten er in te dippen wanneer je het ’s nachts warm hebt.

18. Thuiskamperen

Heb je toegang tot een veilige buitenplaats, zoals een balkon, dakterras, binnenplaats of tuin? Oefen je kampeer-vaardigheden door een tent op te zetten en in de buitenlucht te slapen.

19. Spread eagle

Alleen slapen (zie tip 8) heeft al een voordeel. Een bijkomend voordeel is dat je veel ruimte hebt om je uit te strekken. Slapen in een zogenoemde ‘spread eagle’ positie, dat wil zeggen dat armen en benen elkaar niet raken, is de beste manier om de lichaamstemperatuur terug te dringen en de lucht rondom het lichaam te laten circuleren.

20. Slaap als een Egyptenaar

Bij de zogenaamde ‘Egyptische methode’ wordt een laken of handdoek bevochtigd met koud water. Deze wordt vervolgens als deken gebruikt. Wel is aan te bevelen om het vochtige laken op een droge handdoek te leggen om te voorkomen dat het matras doorweekt raakt.

 

Over de auteur

Theo Lentjes
Dit artikel is geschreven door werkzaam bij LivingComfort(bekend van de matrasmerken Energy+,MediActive en allesvolger op het gebied van de online matrassen en slaapwereld. Zijn doel op welke-matras: dankzij het internet meer inzicht en overzicht bieden in de wereld van matrassen en slapen.

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.