Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

De slaapkamer make-over deel 2 Terug naar blog overzicht

De slaapkamer make-over deel 2

Wanneer je je realiseert dat je slaapgewoonten en je slaapomgeving niet zo goed zijn als ze zouden kunnen zijn, is het tijd om na te denken over verbetering. De investering in de kwaliteit van slaap gebeurt niet ’s nachts. Neem de tijd om geïnspireerd te raken en om je te focussen op wat je van je ‘persoonlijke slaap heiligdom’ verwacht.

Iedereen heeft een ander idee van de ideale slaapkamer. Begin met het verkennen van de mogelijkheden en maak notities om je smaak, stijl en slaapkamer wensen duidelijk te krijgen. 

Verbeter je slaapomgeving voor een betere nachtrust

Huiswerk?!

moodboard slaapkamerHoud een ‘persoonlijk slaap heiligdom notitieboekje’ bij om je gedachten en ideeën te bundelen. Denk hierbij aan:

  • Knipsels uit tijdschriften – foto’s, quotes, ontwerp tips die je inspireren
  • Notities over kleuren, stoffen of meubels die je aandacht hebben getrokken bij vrienden thuis of in winkels
  • Als je een goede nachtrust hebt gehad in een hotel, noteer dan op hoe de omgeving verschilt van thuis en wat dit met je doet
  • Verzamel stalen van verschillende stoffen en verfkleuren
  • Foto’s van natuur en landschappen die je inspirerend vind, zoals het strand of de bergen
  • Een lijst met woorden die het gevoel beschrijven wat je slaapkamer moet oproepen
  • Een ruwe schets van je ideale slaapkamer (je hoeft geen kunstenaar te zijn!)

Nadat je inspirerende kleuren, voorbeelden, landschappen, stoffen en ideeën hebt verzameld, zal de stijl van je ‘persoonlijke slaap heiligdom’ langzaam aan vorm krijgen. Het maken van notities help bij het stroomlijnen van je visie en het tot leven brengen van je ideale slaapkamerontwerp.

Focus op het bed

Het is niet gek dat mensen verliefd worden op hun bed als ze hun oudere matrassen vervangen door nieuwe, luxe en uiterst comfortabele matrassen. Je bed is, hoe kan het ook anders, het hart van je ‘persoonlijke slaap heiligdom’. Geef daarom bij de slaapkamer make-over de prioriteit aan het bed, door te investeren in de beste kwaliteit en het hoogste comfort dat voor jouw portemonnee haalbaar is. Kies voor een matras en kussen van goede kwaliteit, zodat je ruggenwervel de correcte ondersteuning krijgt. De juiste bedlinnen zorgen voor een optimale ventilatie en een persoonlijke uitstraling. Met bijpassende kussens en een sprei maak je je bed extra uitnodigend.

Bedenk dat een matras gemiddeld 10 jaar meegaat en kijk liever naar de gemiddelde kosten per nacht in plaats van het totale bedrag dat je voor een matras betaald. Zo zit er maar een klein prijsje aan een heerlijk diepe nachtrust.

Wees je eigen interieurontwerper

Focus je op bepaalde elementen wanneer je ‘persoonlijke slaap heiligdom’ creëert. Denk aan plaatsen die rust en vreedzaamheid uitstralen. Hoewel je niet letterlijk kust- of berglandschappen in je slaapkamer wil of kan integreren, zijn er altijd elementen die je kan gebruiken om je favoriete omgeving subtiel terug te laten komen in je slaapkamer ontwerp.

Enkele tips om je op weg te helpen:

Slaapverwekkend blauw, gezellig geel

slaapkamer kleurKies kleuren die je persoonlijkheid weerspiegelen en tinten waarbij je je op je gemak voelt. Levendige kleuren wekken meestal geen slaap en ontspanning op. Neutrale kleuren (taupe-, grijs-, beige- en wittinten), zachte tinten en lichte pastelkleuren helpen om beter te ontspannen. Donkere kleuren laten de slaapkamer warmer, intiemer en kleiner ogen. Lichte kleuren zorgen voor een ruimtelijke uitstraling. Wees subtiel met kleur. Kies voor decoraties en bedlinnen in een bepaalde kleur i.p.v. de muren in een knalkleur te schilderen.

Het gebruik van kussens en accessoires is een manier om je creatieve kant te uiten, zonder de harmonie in de slaapkamer te verstoren. Kies voor gerelateerde kleurtinten. Kleurtinten die parallel lopen in het kleurenwiel zijn meer rustgevend dan contrasterende kleuren of niet-gerelateerde kleuren. Voor een eigentijdse uitstraling kan je contrast toelaten in de details. Gebruik kleuren om een bepaalde stemming te creëren. Kleuren hebben niet op iedereen hetzelfde effect, maar over het algemeen creëren warme kleuren zoals rood, oranje en geel  een ‘gezellig’ gevoel en creëren blauw- en groentinten een rustgevende sfeer. 

Textuur

Het gebruik van textuur mag niet onderschat worden. Het effect is niet alleen visueel waarneembaar, maar kan ook bepaalde emoties oproepen. De materialen die je kiest zijn verantwoordelijk voor de ‘touch en feel’ van je slaapkamer. Wanneer je beddengoed gaat kopen, vergelijk dan verschillende stoffen, draaddichtheden en wevingen om vast te stellen wat je zelf het meest aangenaam en comfortabel vindt. Vergelijk ook de verschillende vullingen en gewichten van kussens en test hoe deze aanvoelen voordat je ze daadwerkelijk koopt.

Het gebruik van contrasterende texturen kan, net als bij kleuren, een krachtig effect hebben. Een strategisch geplaatst kleed van de juiste materialen kan een positief effect hebben. Houdt in gedachte dat je lakens, dekbedden en kussens altijd een doel moeten dienen, ongeacht de look. Als je het vaak koud of juist warm krijgt ’s nachts, kies dan voor materialen die ventileren of juist warmte vasthouden, zo dragen ze bij aan een goede nachtrust.

Puntjes op de i

Met accessoires zet je de puntjes op de i. Tevens kun je met decoratie in je slaapkamer je creativiteit en karakter laten doorschemeren. Je accessoires zijn de eerste en laatste dingen die je elke dag ziet, dus kies voor items die je echt heel erg mooi en leuk vind en die speciaal voor je zijn. Simpele en zinvolle accessoires werken vaak het beste. Door je accessoires regelmatig te wisselen of te herschikken houd je je slaapkamer fris en leuk.

Probeer je slaapkamer netjes te houden. Zichtbare prullaria, rommel, kleding op de vloer, spullen onder het bed en uitpuilende lades zorgen voor een warrige aanblik en hebben alles behalve een rustgevend effect. Door enkele planten of bloemen neer te zetten breng je nieuwe energie in je slaapkamer en verwijderen giftige stoffen uit de lucht.

Lichtjes en lampjes

slaapkamer verlichtingHet menselijk lichaam is zeer gevoelig voor licht, zelfs als we slapen. Licht, zoals de opkomende zon, is een van de meest krachtige tijdssignalen en zorgt ervoor dat de hersenen ontwaken al voor je wekker afgaat. Zorg er daarom voor dat je slaapkamer zo donker als mogelijk is. Probeer te voorkomen dat er licht via de ramen naar binnen komt. Verduisteringsgordijnen, zware gordijnen of jaloezieën kunnen helpen het licht buiten te houden.

Gebruik licht om een dramatisch effect te creëren. Lampen dienen een zacht licht te geven. Probeer lampen die een goudachtig licht geven en beperk de lichtintensiteit tot een minimum. Lampen met een laag wattage (40-60 watt) zijn het meest ideaal voor gebruik in de slaapkamer. Door dimlichten te instaleren, heb je zelf de controle over de intensiteit van het licht. Hoe romantisch het ook lijkt, kaarsen kan je beter buiten de slaapkamer houden. Het aansteken van kaarsen in de buurt van beddengoed of gordijnen kan gevaarlijk zijn, zeker wanneer je ze onbeheerd achterlaat. Let er op dat voor het slapen gaan alle lampen en ook je televisie uit staan. Zelfs het licht van je wekker of een knipperende mobiele telefoon kan je slaappatroon verstoren. Er zijn wekkers verkrijgbaar waarbij je het licht kan dimmen. Een goedkope oplossing is om de wekker met het licht naar de muur te zetten wanneer je gaat slapen. Als je geen controle hebt over bepaalde lichtaspecten, is een slaapmasker wellicht een oplossing.

Het is belangrijk om overdag voldoende (zon)licht te krijgen. Jezelf op de juiste tijden blootstellen aan licht helpt je biologische klok op schema te houden. Probeer voldoende tijd buiten door te brengen, het liefst ’s ochtends vroeg en in de namiddag.

Geluidsoverlast

Je slaap kan verstoord worden door plotselinge, luide geluiden. Zowel van binnen- als buitenshuis. Gek genoeg kan een te stille omgeving hetzelfde effect hebben. Gelijkmatige, lage geluiden, zoals het gezoem van een ventilator, luchtreiniger, airconditioning of een klein fonteintje, helpen storende geluiden te blokkeren. Haal lawaaierige elektrische apparaten uit de slaapkamer; (mobiele) telefoons, computers en televisies. Wanneer je regelmatig wakker ligt van het gesnurk van je partner is het wellicht verstandig om oordopjes aan te schaffen. Of moedig je partner aan een slaapdeskundige te bezoeken of speciale adem strips te proberen.

Als je, om wat voor reden dan ook, de slaap niet kan vatten, kom dan na een minuut of 20 altijd je bed uit. Zo koppel je je bed niet automatisch aan slapeloosheid. Onderneem een kalme, rustgevende activiteit, zoals lezen of yoga en ga weer terug naar bed wanneer je je slaperig voelt. 

Temperatuur check

De ideale slaapkamer temperatuur schommelt ergens rond de 18 graden Celsius. Een te warme of te koude kamertemperatuur is funest voor een comfortabele slaap. Zorg ervoor dat je niet te veel lakens, dekentjes en plaids over je heen drapeert wanneer je gaat slapen. Het ziet er misschien wel leuk uit, maar een te veel aan laagjes kan je slaap verstoren. Ook het materiaal van de lakens en dekens kan invloed hebben op de temperatuur.

Warmte ontsnapt via je hoofd. Als dit ongemakkelijk voelt of voor problemen zorgt, overweeg dan een (slaap)muts te dragen. Vergeet ook niet om sokken te dragen wanneer je voeten de neiging hebben om ’s nachts koud te worden.Zowel jijzelf als je partner moeten natuurlijk lekker kunnen slapen. Wanneer de één het graag warm heeft ’s nachts en de ander koud, sluit dan een compromis. Draag desnoods een warme pyjama (of geen pyjama) en pak een extra deken (of laat er een weg) om zo tegemoet te komen aan elkaars wensen. Houdt in gedachten dat wanneer één partner slaapproblemen heeft, dit invloed heeft op beide partners.

Harmonie en Feng shui

feng shui slaapkamerHet is belangrijk om harmonie en balans te creëren in je slaapkamer. Zelfs als je geen ‘Feng shui’ aanhanger bent, is het wel verstandig om rekening te houden met de inrichting van je ‘persoonlijke slaap heiligdom’. Probeer ervoor te zorgen dat je bed niet uitkijkt op een deur of ramen. Laat ook het pad vrij naar het bed, zodat je in het holst van de nacht niet op spullen gaat staan of erover struikelt. Zet je nachtkastjes binnen bereik van het bed en kies voor exemplaren die een passende hoogte hebben in verhouding tot het bed. Je kan ruimte creëren door opbergruimtes efficiënt in te richten en deze gesloten te houden. Gebruik ze om onnodige items buiten zicht te houden. Wanneer je een hoog bed hebt en meubilair kiest dat meer verticaal dan horizontaal is, kan je een meer ruimtelijke uitstraling creëren. 

 

 

 

Over de auteur

Jorien Joldersma
verdiept zich in slapen, matrassen, lifestyle, slaaptrends en alles wat met slapen te maken heeft. Op Welke-Matras zal zij bloggen over deze onderwerpen, zodat u op de hoogte blijft van al het moois en nieuws op het gebied van slaap en slaapbenodigdheden.

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.