Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Internationale Dag van de Slaap Terug naar blog overzicht

Internationale Dag van de Slaap

Vandaag, 14 maart 2014, is het de Internationale Dag van de Slaap. Een dag waarop we de slaap vieren, maar ook stilstaan bij het belang van een goede nachtrust. Dit jaar wordt er extra aandacht besteed aan een gezond lichaam, slaapapneu en de kwaliteit van slaap.

Extra aandacht voor een gezond lichaam, slaapapneu en een goede nachtrust

Gezond lichaam

Het hebben van een gezond lichaam is het uitgangspunt dat leidt tot een goede nachtrust. Zieke mensen slapen vaak niet goed. Het verlichten van de ziekte en het vermijden van ongezonde gewoonten dragen bij aan een verbetering van de kwaliteit van de slaap. Erken dat slaap net zo essentieel is voor een optimale gezondheid en geluk als lichaamsbeweging en voeding. Wees u ervan bewust dat de kwaliteit van uw slaap rechtstreeks invloed heeft op uw mentale scherpte, emoties, productiviteit, fysieke vitaliteit (inclusief uw gewicht) en creativiteit. Er is geen andere activiteit die zoveel voordelen biedt zonder inspanning!

Slaapapneu

Ademhalen gebeurt automatisch terwijl u slaapt. Als iemand klaagt dat u hard snurkt, als u vaak kortademig wakker wordt of wanneer iemand u vertelt dat uw ademhaling stokt in uw slaap, kan u slaapapneu hebben. Slaapapneu vermindert de kwaliteit van de slaap, vermindert de hoeveelheid zuurstof in het systeem en legt een zware last op uw hart, waardoor u mogelijk een medische behandeling nodig heeft. De diagnose slaapapneu wordt gesteld na een observatie met speciale opnametechnieken in een slaaplaboratorium en de behandeling omvat gewoonlijk de toepassing van een masker welke over  de neus wordt geplaatst en onder positieve druk lucht overbrengt. Andere maatregelen, zoals het verliezen van gewicht, meer bewegen en het aanpassen van medicijnen, zult u met een arts moeten bespreken.  

Een goede nachtrust

Een goede nachtrust is een van de pijler van uw gezondheid. Drie belangrijke elementen van een goede kwaliteit van de slaap zijn:

1. Duur: de lengte van de slaap moet voldoende zijn zodat de slaper uitgerust en alert aan de dag begint.

2. Continuïteit: periodes van slaap dienen naadloos op elkaar aan te sluiten, zonder periodes van versnippering.

3. Diepte: slaap moet diep genoeg zijn om herstellend te zijn.

Gebrek aan slaap van goede kwaliteit kan leiden tot een slechte alertheid, gebrek aan aandacht, verminderde concentratie, verminderde productiviteit en zelfs auto-ongevallen.

Slaapgewoontes in Nederland

In het kader van de Dag van de Slaap en de Nationale Slaapweek (10  t/m 15 maart) heeft de Nederlandse Vereniging voor Slaap/Waak Onderzoek een enquête gehouden onder bijna 1000 Nederlanders. Uit de enquête blijkt dat 49 procent van de Nederlanders ontevreden is over zijn eigen slaap en 27 procent zich zorgen maakt over de slaap. 31 procent van de Nederlanders voelen zich overdag slaperig en 20 procent doet daarom een dutje overdag. 22 procent geeft aan last te hebben van slapeloosheid. 16 procent van de mensen geeft aan te snurken en 5 procent wordt snakkend naar adem wakker. Opmerkelijk is dat 47 procent van de mensen in bed telefoneren, waarvan 25 procent dat vaak of altijd doet. 40 procent kijkt tv in bed, waarvan 20 procent altijd, 37 procent sms’t en 35 procent surft op het internet, waarbij 29 procent bezig is met social media. Als laatste blijkt uit de enquête dat 41 procent van de respondenten vrijwel dagelijks 1-2 eenheden alcohol nuttigt in het laatste uur voor het slapen gaan, sommigen  ook meer. Ook worden er regelmatig cafeïne houdende dranken gebruikt vlak voor het slapen gaan, waarvan cola (12 procent) en koffie (9 procent) het meest populair zijn.

Een goede nachtrust is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het is dus geen overbodige luxe om vandaag, de Dag van de Slaap, even stil te staan bij de kwaliteit van uw eigen slaap. Slaapt u altijd snel in? Wordt u 's nachts vaak wakker? Welke goede of slechte slaapgewoontes heeft u? Met deze inzichten bent u wellicht weer een stap dichterbij een goede nachtrust.  

Slaap lekker!

Bronnen: World Sleep Day en NSWO

 

Over de auteur

Jorien Joldersma
verdiept zich in slapen, matrassen, lifestyle, slaaptrends en alles wat met slapen te maken heeft. Op Welke-Matras zal zij bloggen over deze onderwerpen, zodat u op de hoogte blijft van al het moois en nieuws op het gebied van slaap en slaapbenodigdheden.

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.