Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Slapen - Beter slapen doe je zo. Doe de slaaptest. Terug naar blog overzicht

Slapen - Beter slapen doe je zo. Doe de slaaptest.

Er zijn mensen die aan een paar uur slaap voldoende hebben. Er zijn ook mensen die veel slaap nodig hebben om te kunnen functioneren. Daarnaast speelt leeftijd ook een rol. Baby’s slapen bijvoorbeeld gemiddeld 16 tot 18 uur per dag. Ouderen kunnen vaak met 6 tot 8 uur slaap per nacht goed uit de voeten. De hoeveelheid slaap die je nodig hebt is dus persoonsgebonden.

Hoeveel uren slaap heb je nodig?

Gemiddeld heeft een mens 8 uur slaap nodig. Maar wat als ik met minder slaap toekom? Dan hoeft u zich geen zorgen te maken. Wij raden mensen aan goed naar hun eigen lichaam te luisteren. Wanneer u bijvoorbeeld met 7 uur slaap per nacht prima functioneert, dan is het geen ramp dat u de 8 uur niet haalt.  

Probeer altijd wel het aantal gewenste uren per week te halen. Wanneer u in een nacht een aantal uren minder hebt geslapen dan u nodig heeft, probeer dan deze uren de volgende nacht(en) in te halen. Het is zeker niet aan te raden om hiervoor het gehele weekeinde te gebruiken. Immers te veel slapen leidt vaak tot een onderbroken oppervlakkige slaap. Eén nachtje minder slapen is daarnaast geen ramp.

Slaapkwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Wanneer een volwassen persoon in een nacht 4 tot 5 uur heeft geslapen, dan is de kernslaap bereikt en is de basis gelegd voor geestelijk en lichamelijk herstel. Toch voelen de meeste volwassenen zich niet uitgerust na 4 tot 5 uur slapen. Onze westerse levensstijl is hier in belangrijke mate schuldig aan.

Als je overtuigd bent toch met heel weinig slaap uit te kunnen, dan moet je wel rekening houden met lichamelijke en geestelijke problemen op termijn. Systematisch te weinig slapen zal de levensverwachting met enkele jaren inkorten. Een chronisch slaaptekort kan leiden tot prestatiemoeilijkheden en gedragsproblemen. Vermoeide personen zijn vaker agressief of vertonen opstandig gedrag. Hersenen hebben namelijk slaap nodig om normaal te kunnen functioneren.

Hoe diep je slaapt is afhankelijk van leeftijd. Kinderen slapen dieper dan volwassenen. Vooral in het begin van de nacht. Ouderen slapen minder diep. Vanaf ongeveer je veertigste wordt de diepe slaapfase geleidelijk steeds korter. Bij ouderen is die er vaak nauwelijks meer. Bovendien liggen zij ’s nachts vaker en langer wakker en hebben ze minder remslaap.

Regelmaat en ontspanning zijn belangrijk


Regelmaat is belangrijk voor een kwalitatief goede slaap. Maar ook ontspannen zijn bepaald in belangrijke mate de kwaliteit en de snelheid van het (in)slapen.

Dus ga zo vaak als mogelijk op dezelfde tijd naar bed. Grote wisselingen in bedtijden, bijvoorbeeld door in het weekend lang uit te slapen, vragen een grote aanpassing van je biologische klok. Als je uit wilt slapen, slaap dan niet langer uit dan 1.5 uur, de duur van een slaapcyclus. Je kunt beter overdag nog even rustig gaan zitten en eventueel een dutje doen dan lang op bed blijven liggen.

Vlak voor het slapen gaan nog even eten, sporten, tv kijken of actief zijn op de (spel)computer is niet verstandig. Het lichaam en de hersenen zijn dan nog volop actief waardoor je de slaap niet kunt vatten. Het is raadzaam je lichaam en hersenen ten minste een half uur tot een uur rust te gunnen voordat je naar bed gaat.

Doe de slaaptest


Op de website van MediActive matrassen kunt u een slaaptest doen. Doe de slaaptest!

 

Woninginrichting 

Over de auteur

Theo Lentjes
Dit artikel is geschreven door werkzaam bij LivingComfort(bekend van de matrasmerken Energy+,MediActive en allesvolger op het gebied van de online matrassen en slaapwereld. Zijn doel op welke-matras: dankzij het internet meer inzicht en overzicht bieden in de wereld van matrassen en slapen.

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.