Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Slapen - Beter slapen in 7 stappen Terug naar blog overzicht

Slapen - Beter slapen in 7 stappen

Een mens die genoeg heeft aan vier uur slaap is een mythe. De beste basis om de volgende dag weer energiek aan het werk te gaan is acht uur slaap. Het lichaam kan tijdelijk een slaaptekort opvangen maar uiteindelijk wreekt zich dat altijd. Vooral dertigers en veertigers die laat kinderen hebben gekregen snakken naar een goede nachtrust.

 

Het belang van 8 uur slaap

De hoeveelheid benodigde slaap verschilt per persoon. Maar zet een gemiddeld mens in een donkere ruimte zonder indicatie van tijd en plaats en hij slaapt zeveneneenhalf uur. Een recent studie van de universiteit van Pennsylvania onderstreept het belang van de ouderwets aanbevolen acht uur slaap. De onderstaande aanbevelingen helpen je op weg naar een goede nachtrust.

  1. Regelmaat. Ga zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Uitslapen in het weekeinde om slaap in te halen heeft geen zin.
  2. Leer ontspanningstechnieken, zoals yoga of meditatie, die helpen te ontstressen. Maak er een slaapritueel van dat je elke avond, gedurende 20 minuten, herhaalt. Zo weet je lichaam dat de dag erop zit en kan het zich voorbereiden op de nacht.
  3. Vermijd alcohol voor het slapenngaan: het helpt om sneller in slaap te vallen, maar het maakt de slaap minder diep en zorgt er voor dat je regelmatig wakker wordt
  4. Kijk niet meer naar een beeldscherm: het licht en de bewegende beelden stimuleren de hersenen en hebben als gevolg dat je wakker blijft.
  5. Zorg voor een goede slaapomgeving: een donkere rustige slaapkamer, een frisse temperatuur (16-18 graden) en een comfortabel en goed ondersteunend bed. En laat de slaapkamer een ruimte zijn die alleen wordt gebruikt om te slapen; dus geen televisie, was- of werkruimte.
  6. Schrijf voor je in slaap valt de laatste ingevingen op. Het voorkomt dat je hersenen de hele nacht op onbewust niveau blijven doorwerken.
  7. Sta op als je niet kunt slapen en doe iets waarvan je ontspant – geen televisie! – en wacht tot je weer slaperig wordt. Vermijd veel licht.

 

Over de auteur

Theo Lentjes
Dit artikel is geschreven door werkzaam bij Living Comfort (bekend van de matrasmerken Energy+,MediActive &Totalfit) en allesvolger op het gebied van de online matrassen en slaapwereld. Zijn doel op welke-matras: dankzij het internet meer inzicht en overzicht bieden in de wereld van matrassen en slapen.

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn geen reacties

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.