Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen
Deel deze pagina

Slapen – Vermijdt stimulerende middelen voor een goede nachtrust Terug naar blog overzicht

Slapen – Vermijdt stimulerende middelen voor een goede nachtrust

Nog snel even dat overheerlijke kopje koffie drinken voor het slapen gaan. Toch geen nee kunnen zeggen tegen dat lekkere laatste glaasje wijn voor je naar bed gaat. Geen weerstand kunnen bieden tegen dat uitnodigende sigaretje voordat je het licht uit doet in je slaapkamer. Nicotine, alcohol en cafeïne zijn helaas stoffen die je maar beter kunt vermijden als je van een goede nachtrust houdt.

Alcohol, cafeine en nicotine verstoren de nachtrust

Slapen en Nicotine  

Nicotine heeft als eigenschap dat het je stimuleert en opwekt. Uit onderzoek hebben wij kunnen leren dat rokers in vergelijking met niet-rokers een langere inslaaptijd nodig hebben. Met andere woorden rokers liggen langer in bed wakker voor het slapen gaan dan niet-rokers. Ook is er vastgesteld dat rokers veel minder diep slapen en vaker in de nacht wakker worden dan niet-rokers.  

Slapen en Alcohol

Hoe vaak hoor je niet dat een alcoholische versnapering je snel doet inslapen. En dat is in feite ook zo. Maar na een uur of 3 is het effect van alcohol uitgewerkt. Wanneer je een aantal glazen alcohol hebt gedronken heeft dat juist een negatief effect op de nachtrust. Je gaat onrustiger slapen. Veelal gaat dit gepaard met akelige dromen, veel nachtzweten en stekelige hoofdpijn. Alcohol en slapen vormen geen gelukkige combinatie..

 Slapen en Cafeïne

Mensen die veel koffie drinken komen bedrogen uit als het om goed slapen gaat. Het is een van de belangrijkste oorzaken waardoor een nachtrust wordt verstoord. De cafeïne die in koffie voorkomt is de grote boosdoener. Deze stof stimuleert met name de hersenen en verdrijft vermoeidheid.  

Cafeïne verdrijft vermoeidheid en daardoor val je moeilijker in slaap. Probeer daarom een aantal uur voordat je gaat slapen geen cafeïnehoudende dranken en voedingswaren meer te nuttigen. Dus ook geen thee, cola en chocolade. Kruidenthee kan wel gedronken worden. 

Nu horen wij je al zeggen dat het leven wel erg saai wordt zonder het kopje koffie, glaasje drank en sigaretje. Maar zoals voor zoveel zaken geldt: Alles met mate. En vergeet niet. Een goede nachtrust zorgt voor veel energie ,vitaliteit en levensgeluk.  Zaken die stimulerende middelen je niet kunnen bieden.

Over de auteur

Theo Lentjes
Dit artikel is geschreven door werkzaam bij Living Comfort (bekend van de matrasmerken Energy+,MediActive &Totalfit) en allesvolger op het gebied van de online matrassen en slaapwereld. Zijn doel op welke-matras: dankzij het internet meer inzicht en overzicht bieden in de wereld van matrassen en slapen.

Deel het nieuws!

Laatste matrastips en nieuwtjes in je mailbox?

Er zijn 2 reacties

marrit van der bij

op Dinsdag 10 mei 2011 om 11:46 uur


goed gedaan

marrit van der bij

op Dinsdag 10 mei 2011 om 11:47 uur


goed gedaan, bedankt

Voeg een nieuwe reactie toe

Wordt niet getoond op de website.