Vraag het onze matrasexpert

Matraskeuze Hulp

Volg onze 8 eenvoudige stappen en wij realiseren de beste oplossing.

  • Altijd het juiste matras
  • Bespaar geld
  • Bespaar tijd
Laten we beginnen

Slaaphouding

Over de slaaphouding wordt veel gezegd en geschreven. Zo zou de slaaphouding uw persoonlijkheid weerspiegelen. En de slaaphouding die een (echt)paar aanneemt zou de emotionele toestand binnen de relatie weergeven. Wetenschappelijk zijn dergelijke zaken nooit bewezen.

Wat wel is bewezen, is dat het lichaamsgewicht tijdens de slaap over een zo groot mogelijk oppervlakte gelijkmatig verdeeld moet worden. En dan ook nog in een houding die de natuurlijke krommingen van de rug ondersteunt.  

Er zijn 3 algemene slaaphoudingen te onderscheiden, te weten de rugligging, de zijligging en de buikligging. Elke slaaphouding vergt zijn eigen matras. Welke matras het beste bij uw slaaphouding past leggen we hieronder uit.

Ga naar Welke Matras Hulp - Een gratis persoonlijk matras keuze advies

Rugslaper, zijslaper of buikslaper? De 3 verschillende slaaphoudingen uitgelicht

Rugslaper ? 20% slaapt op de rug

Wanneer u op de rug slaapt wordt het lichaamsgewicht over een zo groot mogelijk oppervlakte verdeeld. Daarom wordt slapen op de rug doorgaans gezien als de meest ideale slaaphouding. Een nadeel van rugslapen is dat snurken vaker voorkomt.

Bij het slapen op de rug moet het lichaam wel zo gedragen worden dat de natuurlijke S-vormige kromming behouden blijft.

Het hoofd moet afzonderlijk ondersteund worden door middel van een kussen. Dit moet niet te dik of te hard zijn aangezien dit weer een knik in de wervelkolom veroorzaakt.

Zijslaper ? 75% slaapt op de zijde

Op de zij slapen met enigszins opgetrokken knieën en de onderste arm voor de borst is ook een goede slaaphouding. Let er wel op dat het matras en het hoofdkussen het lichaam op een goede manier ondersteunen. Op de zijde slapen met de onderste arm achter de rug gedraaid is weer niet gezond.

De wervelkolom moet bij het slapen op de zij een rechte lijn vormen. Belangrijk hierbij is wel dat het matras en het hoofdkussen het lichaam op een goede manier ondersteunen.

Het nadeel van de zijligging is dat de lichaamscontouren een grotere rol spelen. De druk is groter op plaatsen waar het lichaam breder is. Waar het lichaam smaller is, is extra steun nodig. De kwaliteit van het matras is hierbij erg belangrijk.

Buikslaper ? 5% slaapt op de buik

Buikslapen is de slechtste houding voor de rug. De nek ligt dan in een sterke draai en de lage rug vertoont een te grote uitholling (hyperlordose). Het gevolg is dat de druk op de lendenwervels wordt vergroot. Door deze lordosevorming kan er vooral in de ochtenduren lage rugpijn optreden.

Veel mensen denken dat ze op hun buik slapen. Maar in werkelijkheid slapen ze op hun zij, licht op de buik gekanteld. Vaak trekken ze een been en een arm op en houden ze de andere arm en het andere been gestrekt. Deze halve zijligging is wel een goede slaaphouding.

Bij nek- en rugklachten moet u het buikslapen proberen te vermijden. Indien dit niet lukt, kunnen een aantal wijzigingen in de slaaphouding de druk op de nek en rug enigszins verminderen.

  1. U kan het beste zonder hoofdkussen slapen.
  2. Om de nekrotatie te verminderen kunt u een hoofdkussen plaatsen onder de schouder en borstkas ter hoogte van de zijde waarnaar het hoofd is gedraaid. Op deze manier vermindert de nekrotatie.
  3. Een eenvoudige manier om de lenden uit te vlakken, is het plaatsen van een kussen onder de lage buik streek en het bekken.
  4. Door het optrekken van de knie en heup van het been aan de zijde waar het hoofd naar toe is gedraaid, ontstaat een afvlakking van de lumbale lordose.
  5. U kan ook de arm naar boven optrekken en het hoofdkussen weglaten zodat de neklordose afvlakt.

Wilt u wat meer weten over slaaphoudingen, matrasonderhoud en lichamelijke klachten, kijk dan op onze pagina's:

 

Stel uw vraag direct aan een van onze matrasexperts

Dit artikel is geschreven door . Peter is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de matrasindustrie. Op Welke-matras.nl volgt en verslaat hij de laatste ontwikkelingen en trends op de Nederlandse matrassen en slaapmarkt. Peter is tevens directeur vanLivingComfort, bekend van de matrasmerkenEnergy+ enMediActive.

Eerder gestelde vragen en antwoorden

rieci

rieci

Op woensdag 27 september 2017 stelde rieci de vraag:


welke matras is geschikt voor buikslapen en waarom?

Peter Trompert
Productexpert

Antwoord gegeven op donderdag 05 oktober 2017


Beste Rieci, Eerst moet worden vastgesteld of iemand een echte buikslaper is. Veel mensen geven aan dit te zijn maar liggen half gedraaid op de buik en slapen het overgrote deel van de nacht op de zij. Deze halve buikslapers zijn dus geen echte buikslapers. Een echte buikslaper ligt daadwerkelijk helemaal plat op de buik. Een omgekeerde rugslaper dus. Nog geen 5% van de mensheid kan als daadwerkelijke buikslaper worden omschreven. Een buikslaper is doorgaans het beste geholpen met een stevig matras. Met name in de heupzone is voldoende opwaartse druk nodig om een holle rug, een zogenaamde lordose, te voorkomen. Wordt deze holle rug niet voorkomen dan loopt de slaper kans onderrugpijn te ontwikkelen. Met vriendelijke groeten, Peter Trompert WelkeMatras .

a.quispel

a.quispel

Op maandag 27 juni 2016 stelde a.quispel de vraag:


Matras voor buikslaper

Peter Trompert
Productexpert

Antwoord gegeven op maandag 27 juni 2016


Geachte mevrouw, heer Quispel, Amper 5 tot 10 % van alle mensen zijn hardnekkige buikslapers. Veel van hen gaan tijdens de slaap deels op de zij liggen, waardoor een halve buikslaap situatie ontstaat. Het advies is doorgaans dat een buikslaper het beste een hard matras kan aanschaffen. Maar hierover is nog niet veel onderzoek gedaan. Je mag er vanuit gaan dat de kromming in de lage rug door een hard matras afvlakt. Maar dit hangt ook sterk af over de omvang van de buik. Zo lang er geen nieuwe inzichten zijn, blijf ook ik een hard matras adviseren voor een buikslaper. Met vriendelijke groeten, Peter Trompert WelleMatras. .